.Dejiny biblického apoštolátu v katolíckej Cirkvi  začínajú
  katechézou sv. Petra  v Turíčnu nedeľu (porov. Sk 2,14-36) a pokračujú mnohými vystúpeniami apoštolov a prvých diakonov   desaťročia predtým, ako vznikli prvé spisy  Nového zákona.   Sv. Augustín v diele De catechizandis rudibus (4,5,6) tvrdí, že diakon Filip je vzorom pre každého katechétu, pretože s radosťou ohlasoval posolstvo o Ježišovi. Augustín sa považuje za autora metódy ohlasovania blahozvesti Evanjelia, keď ukázal smer biblického učenia jednak v náuke katechumenov a jednak v homílii.   V stredoveku sa biblický apoštolát uskutočňoval najmä prostredníctvom tzv. lingua franca, (z tal. „otvorená, voľná reč“),čiže prostredníctvom rôznych malieb, vitráží, rezieb, obrazov a najmä prostredníctvom Biblia pauperum. Nástupom reformácie sa v protestantskom svete objavila zásada „sola Scriptura“ (z lat. „iba Písmo“). Neoprávnenosť tejto zásady napadol však už Lessing, keď jej vyznávačom postavil otázku, čo si treba myslieť o prvých kresťanoch, ktorí nemali ešte napísané ani slovo z neskoršieho Svätého písma... Neskôr sa pomerne na dlho zakorenil v náboženskom živote zvyk chápať Písmo oddelene od sviatostí, takže vznikol svet písma a svet sviatostí. Každý z nich bol reprezentovaný tou-ktorou cirkvou. Bolo to mylné zameranie a ono vzniklo najmä z dôvodu protikladných tendencií medzi katolíckou Cirkvou a protestantskými cirkvami. Do tohto stavu zasiahli pápeži  svojimi radikálnymi vstupmi do biblického sveta, a to  počnúc Levom XIII. (1878-1903) až podnes    Na začiatku 20. stor. bola založená   Pápežská biblická komisia  (Lev XIII. 1902) a Pápežský biblický ústav  (Pius X. 1909).   Z predkoncilových encyklík je to najmä   Providentissimus Deus  („Zvrchovane prozreteľný Boh“; Lev XIII.; 1893; definícia inšpirácie, odporúča študovať hebrejčinu a gréčtinu);   Spiritus Paraclitus  („Duch Potešiteľ“; Benedikt XV. 1920; napísaná z príležitosti 1500-výročia smrti sv. Hieronyma; o jeho zásluhách a neomylnosti Písma);   Divino afflante Spiritu  („Vnuknutím Božieho Ducha“; Pius XII.; 1943; odporúča študovať literárne druhy);   Sancta Mater Ecclesia („Svätá Matka Cirkev“; 1964; inštrukcia PBK o skúmaní historickej pravdy evanjelií).